Helen Øvregaard (Vet-Talk og Kollegahjelpen i DNV) i samtale med Hanna Marie ved lanseringen av boka på Harlem bar 19. mai 2026
Hanna Marie Fosse Nes har skrevet boken «Dyrlegen – Tett på mennesker, dyr og naturens grenseløse skjønnhet». Det er en godt skrevet fortelling om livet som dyrlege og rammevilkår, som så mange av oss veterinærer kjenner oss så altfor godt igjen i. De gode historiene og de mindre gode. Så vel i fjøset som på klinikken.
Det er også en modig og ærlig historie om hvordan det har vært å stå i dette og å gå på en smell. Dyrlegeyrket kan være tøft. Derfor vil dette kunne være en viktig bok i samfunnsdebatten om veterinærdekning og fremtidige vilkår for veterinærene. Men også viktig for bøndene og dyra, der vi i totalberedskapens år, i øyeblikket har fokus på selvforsyning og å sikre matproduksjon i hele landet. Det er også en viktig bok om hvordan en bedre kan forberede studentene på livet «der ute» og hvordan vi bør og kan ta bedre vare på hverandre. Mentorordningen som er kommet på plass er et viktig bidrag.
Vi gleder oss på Hanna Marie sine vegne og anbefaler boka. Vi gleder oss også over å ha Hanna Marie med på laget som aktivt medlem, særlig opptatt av én helse – om at alt henger sammen med alt – menneskehelse, dyrehelse og miljøhelse. Hun har blant annet gjennomført kurset «Veterinær tilnærming til bærekraftig matproduksjon og husdyrhold» i VetSustain sin regi (Klikk på uthevingen).

