Ny bok om livet som dyrlege

Helen Øvregaard (Vet-Talk og Kollegahjelpen i DNV) i samtale med Hanna Marie ved lanseringen av boka på Harlem bar 19. mai 2026

Hanna Marie Fosse Nes har skrevet boken «Dyrlegen – Tett på mennesker, dyr og naturens grenseløse skjønnhet». Det er en godt skrevet fortelling om livet som dyrlege og rammevilkår, som så mange av oss veterinærer kjenner oss så altfor godt igjen i. De gode historiene og de mindre gode. Så vel i fjøset som på klinikken.

Det er også en modig og ærlig historie om hvordan det har vært å stå i dette og å gå på en smell. Dyrlegeyrket kan være tøft. Derfor vil dette kunne være en viktig bok i samfunnsdebatten om veterinærdekning og fremtidige vilkår for veterinærene. Men også viktig for bøndene og dyra, der vi i totalberedskapens år, i øyeblikket har fokus på selvforsyning og å sikre matproduksjon i hele landet. Det er også en viktig bok om hvordan en bedre kan forberede studentene på livet «der ute» og hvordan vi bør og kan ta bedre vare på hverandre. Mentorordningen som er kommet på plass er et viktig bidrag.